MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT

MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT
Keindahan itu Ketenangan Jiwa

Sabtu, 11 Disember 2010

UKM BERTAPAK DI LATA JARUM ???

Lawatan kerja Profesor Dr. Sahrim Dekan Fakulti Sains & Teknologi UKM Bangi merupakan satu sesi tinjauan untuk membangunkan tapak pusat penyelidikan luar UKM di Lata Jarum.

Beberapa kakitangan yang lain turut mengiringi beliau serta ketua penyelaras pusat penyelidikan Bukit Fraser Profesor Dr. Jumaat Adam.
 Pada 27-30 Nov baru baru ini satu ekspedisi kajian komuniti penduduk Ulu Dong dijalankan dengan disertai 30 siswa siswi UKM.

Kajian tersebut berhubung kesan pembangunan Lata Jarum terhadap penduduk setempat dan juga berkaitan eko-pelancongan.
 Kajian juga dilakukan sehingga kekawasan penempatan pelancongan di CountryView Resort Jeram Besu yang mana sebahagian produk pelancongannya berorentasi eko-pelancongan.

Sebilangan pelancongan syarikat pelancongan tersebut dibawa ke Lata Jarum dari masa kesemasa.
 Kunjungan ke pejabat penghulu Ulu Dong bertemu En. Omar amat bermakna sekali dengan kerjasama yang diberikan serta maklumat terkini yang diberikan mendapat input yang tepat untuk sepanjang ekspedisi dijalankan.
 Menemuramah pelancong luar negara dapat memberi input kajian matlamat eko-pelancongan serta pelancongan saintifik.

Dengan adanya maklumat dari pelancong luar negara, sistem pengurusan eko-pelancongan dapat dipertingkatkan dengan lebeh baik lagi.
Pertemuan dengan Ketua Kampung Pamah Rawas Ulu Dong En. Ahmad bin Jantan serta keluarga memberi kenangan yang manis serta mendapatkan maklumat kampung secara terperinci.

Tiada ulasan: