MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT

MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT
Keindahan itu Ketenangan Jiwa

Rabu, 5 Oktober 2011

BAGAIMANA MEMBANTU SELAMATKAN ALAM SEKITAR

Banyak sebenarnya perkara yang boleh dilakukan untuk menyelamat alam sekitar kita yang semakin tercemar masa ini. Gambar-gambar ini adalah antaranya yang boleh dilakukan dengan sedikit pengorbanan dari kemewahan yang ada masakini. 

 Ramai yang semakin melupakan basikal masakini disebabkan hambatan masa dengan kesibukan.
 Apakah boleh setiap hari cuti umum dilupakan mesin basuh untuk seketika...???
 Kaedah begini lagi semakin jauh disebabkan dapur gas dan eletrik semakin maju. Jika dapat dikurangkan penggunaan gas dan eletrik untuk memasak, mungkin harga bahan tersebut akan turun......gamaknya
 Lesung indik dah masuk musium, semua pakai blender yang menggunakan eletrik dan 3-4 tahun banyak yang tersadai dikawasan pelupusan sampah. Eletrik dan bahan buangan dari mesin blender dapat dikurangkan dan mungkin jatuh harga lagi. Dengan lesung indik ini kita boleh bersenam, bergembira beramai-ramai tampa kos yang tinggi dan tiada risiko.
Motorsikal dari bahan semulajadi begini lagi bagus kalau dapat dipraktikkan oleh perantis mat rempit. Tiada bunyi, tiada asap, tiada petrol, tiada cukai jalan dan banyak yang diselamatkan dari poket. Mungkin harga motor turun juga kalau dah ramai pakai motor begini. Tapi ringkasnya, siapalah nak berkorban dengan kemajuan yang ada masakini dengan model-model kenderaan yang merangsangkan nafsu siang dan malam.

Tiada ulasan: