LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE

LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE
FORESTERS HERE

Selasa, 27 Oktober 2009

KEPENTINGAN PEMULIHARAAN HUTAN LIPUR LATA JARUM

Dengan timbulnya kesedaran kepentingan hutan dengan pelbagai kepentingan, kini kawasan hutan asli menjadi tumpuan pelbagai pihak. Biar saya andaikan mungkin peningkatan urbanisasi dan gaya hidup yang menyebabkan ketegangan, ada insan insan yang ingin kembali pada unsur unsur asas. Asas hutan adalah tanah, dari asas tersebut segala galanya wujud yang disebut tumbuhan. Ringkasnya, secara umum tumbuhan dipecahkan pada pelbagai sudut ilmiah. Secara ilmiahnya hutan mengandungi air, batu, pokok, udara segar, haiwan, makhluk halus, bunga dan macam macam lagi.

Motivasinya, sudah ada ramai insan mencari cari tempat "bersunyi", mengalami ciri ciri kembara serta meningkatkan kekuatan fizikal dan mental. Kelazimannya kita melihat secara kasar, ramai ke hutan menikmati suasana persekitaran yang berhutan dengan udaranya yang segar lagi nyaman, air terjun yang dingin dengan harapan meningkatkan daya diri yang tinggi.

Dengan peningkatan pengunjung di sesuatu hutan lipur, boleh mendatangkan impak negatif terhadap ekosistem hutan. Mengapa saya kata begitu, bukan semua pengunjung yang datang mempunyai sikap yang terpuji, memang ada yang keji. Pembuangan sampah berasaskan plastik begitu teruk sekali. Baik diatas darat atau kedalam sungai. Yang paling terkutuknya membuang botol kedalam sungai yang memudaratkan pengunjung lain. Hampir enam guni saya mengutip botol baik yang elok atau yang sudah pecah didalam kawasan hutan lipur lata jarum. Yang kelakarnya bila tiada penyengaraan dibuat, pandai pulak komplen sana sini sampai dalam media.

1 ulasan:

Alan berkata...

Encik, boleh saya tanya berapakah keluasan bagi kawasan hutan lipus lata jarum ini...

terima kasih