MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT

MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT
Keindahan itu Ketenangan Jiwa

Khamis, 10 Disember 2009

RAFFLESIA 2DAY AT LATA JARUM

Alangkah terkejutnya saya bila didapati Rafflesia Lata Jarum ini sudah hampir berkembang penuh. Empat hari sudah masih bulat lagi dan lazimnya dijangka satu minggu lagi. Apakah ini proses hidrostatik bunga tersebut. Apabila keadaan lembab disebabkan hujan yang banyak menjadikannya cepat berkembang berbanding musim panas. Oleh yang demikian pada hari esok 11 Dec 09 (Jumaat) akan berkembang penuh.
Ini adalah bunga pakma dikawasan Sg. Kenau yang baru dijumpai. Dijangka tiga atau empat hari lagi akan membuka.

Pada hari ini jam 12.30 petang Dr. Wee seorang penyelidik dari fakulti Sains dan Teknologi UKM Bangi tiba bersama dua pelajarnya untuk menjalankan penyelidikan serangga berkaitan Rafflesia di Lata Jarum. Kelihatan Dr. Wee sedang melekatkan tanda-tanda pada bunga pakma yang diselidikinya.


Rafflesia di Sg. Kenau ini juga akan berkembang tidak berapa lama lagi yang dijangka tiga atau empat hari lagi. Oleh yang demikian di Sg. Kenau mempunyai dua biji Rafflesia akan berkembang dalam tempoh terdekat ini. Satu dipetak pertama dan kedua dipetak yang baru ditemui yang cuma 100 meter saja dari petak pertama.



1 ulasan:

daud.montak.zakaria berkata...

Nampaknye Lata Jarum semakin meriah dengan penyelidikan....