MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT

MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT
Keindahan itu Ketenangan Jiwa

Sabtu, 8 Januari 2011

NAK BUAT DUIT DI LATA JARUM.....???

Dari bermulanya pembangunan Lata Jarum, pelbagai pihak sangat berminat untuk bertapak untuk menjalan perniagaan berasaskan alam sekitar.

Bermula dari JKKK dan terus ke swasta, namun tiada diketahui sebabnya menemui kegagalan.

Kini, setelah aku berada disini dari 2008, pelbagai pihak masih datang dan datang bertujuan untuk bertapak disini. Namun semuanya senyap begitu saja.

Memang tidak dapat dinafikan kawasan berhutan di Lata Jarum amat diminati oleh orang ramai, terutama dari bandaraya. Namun begitu, ramai juga dari penduduk penduduk kampung yang datang beriadah.

Melihat kegilaan ramai orang meminati perniagaan alam sekitar ni, aku mencuba melakukan dengan pengalaman yang ada mengenai hutan. Untuk permulaannya, aku menjemput beberapa kenalan untuk bersama melakukan aktiviti aktiviti hutan yang pelbagai sepertimana pihak lain telah lakukan.

Ya, memang ramai orang meminati aktiviti hutan ini. Mengenai bayaran, ada yang kisah sangat dan ada yang tak berkira sangat. Apa pun aku ada harganya. Mahal pun tidak, murah sangat pun tidak.

Setelah lebeh dari setahun aku buat duit dengan aktiviti2 hutan ini, aku mencuba mengembangkan pasaran dengan mejemput beberapa kenalan untuk melaksanakan. Wow, perkembangannya sangat baik.

Tapi, setelah berjalan sekali dua, aku nampak cepat sesuatu yang tak kena. Aku terpaksa memutuskan cepat untuk terus atau berhenti. Akhirnya aku putuskan untuk berhenti. Terus atau sekejap terpulang pada keadaan.

Dalam pada itu, aku ada banyak alternatif lain untuk jalankan aktiviti seumpama ini di merata tempat. Kini aku masih jalankan secara bersendirian semula. Tentang pembantu, memang ramai yang mahu kalau upahnya bagus....hahaha.....tapi tokey mesti untung.....hahaha

Tiada ulasan: