LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE

LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE
FORESTERS HERE

Rabu, 16 Februari 2011

BUNGA ENAM KELOPAK DI TEMUI LAGI

 Pada Februari 4 yang lalu, penemuan bunga pakma enam kelopak ditemui lagi setelah sekian lama tidak dilihat.

Kelazimannya bunga pakma di Lata Jarum mempunyai lima kelopak sahaja.

Penyelidik dari IPT tempatan yang pernah menjalankan penyelidikan di kawasan hutan Lata Jarum dari 2002 hingga 2005 pernah menemui bunga seperti tersebut sekali.

Dan pada tahun 2009 pernah ditemui lagi berhampiran bunga tersebut.

Ada pun bunga pakma yang terdapat dikeseluruhan kawasan Lata Jarum ini seperti spesies Cantleyi.

Namun para penyelidik yang terus menjalankan penyelidikan terhadap bunga ini khususnya di kawasan Lata Jarum menyatakan satu penemuan baru.

Habitat bunga ini yang banyak ditemui berhampiran tepi sungai dan berbatu batu.

Bunga parasit ini juga hanya menumpang pada akar tertentu sahaja.

Sehingga kini tiada lagi terdapat bunga ini menumpang pada spesies akar yang lain.

Kejayaan menanam bunga ini pernah dilakukan oleh Jamili Nais seorang penyelidik dari Sabah dengan kaedah teknik inokulasi yang merupakan kejayaan pertama didunia.

Kaedah tersebut menemui kejayaan setelah empat tahun dijalankan di Sabah.
Dari segi nilaian komesialnya, belum ada lagi penemuan dari penyelidik untuk menghasilkan sebarang kegunaan yang boleh dimafaatkan orang ramai.

Sungguh pun demikian, dari dahulu lagi penduduk penduduk kampung menggunakan sebagai bahan perubatan tradisional seperti mengubati penyakit buasir.

Kaedah yang digunakan dengan hanya mengambil beberapa keping kelopak dari bunga tersebut yang sebesar 30cm lilit bulat dan dibersihkan serta dikeringkan sekering keringnya dan direbus dengan air serta diminum sekali sehari saja.

Ada pun begitu, pelbagai pendapat dari para penyelidik menyatakan boleh mengubati perempuan lepas bersalin, demam panas serta menguatkan tenaga batin kaum lelaki.

INGAT, jangan rebus dengan buah-buahnya sekali. Hanya ambil beberapa kelopaknya sahaja untuk rebusan dan hanya diminum sekali sahaja sehari dengan segelas kecil. Sapa suruh rebus dengan buahnya sekali dan minum sampai setakar sehari, itu mencari maut. JANGAN MUDARATKAN DIRI ANDA JIKA TIDAK MENGETAHUI KAEDAH PERUBATAN INI.

Tiada ulasan: