MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT

MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT
Keindahan itu Ketenangan Jiwa

Selasa, 26 April 2011

CHiMP CAMERON HIGHLANDS MOUNTANE PARK

 April 4 baru-baru ini Timbalan Pengarah Perhutanan Pahang serta lain-lain pegawai kanan perhutanan melakukan lawatan ke Cameron Highlands untuk melihat perkembangan kawasan-kawasan yang telah dibangunkannya.

Antara kawasan yang telah dilawati seperti Hutan Lumut dipuncak Berincang, Puncak Arabella, Parit Fall serta Taman Flora Gunung yang pertama di Malaysia.
 Hasil dari lawatan tersebut Timbalan Pengarah ingin memberi perhatian yang sewajarnya pada Taman Flora Gunung yang terdapat di Parit Fall dan menghidupkan kembali kumpulan kerja CHiMP bagi tujuan pemuliharaan taman tersebut.

Beliau juga nampak berpuas hati diatas pembinaan bangunan dipuncak Arabella sebagai rumah persinggahan Jabatan Perhutanan yang julung kali wujud di Cameron Highlands.
 Dengan terbinanya Taman Flora Gunung Cameron Highlands sejak 2007 dan selepas itu taman tersebut agak kurang diberi perhatian akan diberi nafas baru bagi merealisasikan objektifnya.

Jika segalanya berjalan lancar, insya'allah Jabatan Perhutanan Pahang akan menuju kearah Pengurusan Terunggul di dunia dalam pemuliharaan Alam Sekitar.
 Tinjauan di puncak Arabella dengan pemandangan yang indah serta cuaca yang menyenjukan memungkinkan Tuan Hj. Khalim berpuas hati dengan pembangunan yang telah dilakukan dipuncak tersebut.

Jika tidak menjadi massalah, tidak beberapa lama lagi bangunan yang telah disiapkan tersebut akan dapat digunakan oleh warga perhutanan.
 Inilah bangunan yang berada dipuncak Arabella yang bakal diguna pakai oleh warga perhutanan.

Bangunan yang mempunyai lima bilik dan segala kemudahan asas itu amat menyelesakan sekali.

Lokasi bangunan ini terletak didalam Hutan Simpan dan bersebelahan taman perumahan Arabella.
Turut dilawati jambatan gantung di Parit Fall sambil melihat aliran sungai dan air terjun Robinson Fall yang terdapat disitu.

Beliau amat terkejut beruk melihat pencemaran dari ladang-ladang yang mana perlu dilakukan sesuatu untuk mengatasi pencemaran dari ladang-ladang pertanian tersebut.

Rombongan yang turut disertai Unit Kejuteraan Perhutanan bersedia melakukan tindakan untuk masaalah tersebut.

Tiada ulasan: