LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE

LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE
FORESTERS HERE

Ahad, 2 Jun 2013

AKTIVITI KALAU SUKA DALAM HUTAN

Negara Malaysia subur untuk tanaman. Campak ajer pun tumbuh.
Penanaman semula telah banyak dilakukan dalam hutan Malaysia terutama dari Jabatan Perhutanan yang mana menjadi garis panduan agensi menanam semula dikawasan lapang atau pembalakan serta miskin dengan tumbuhan.

Menanam diri sebagai terapi agak baik. Tapi biarlah ada yang pantau. Memang ada kawasan tanah-tanah tertentu mempunyai kelebehannya dari segi perubatannya.

Menyendiri atau mengasingkan diri dikawasan hutan semulajadi dah menjadi trend dikala ini. Tapi jangan jauh sesangat dan ditempat yang bahaya. Buat susah orang jer nanti nak cari.


Kekadang tampa disedari gunung ganang atau bukit-bukit batu membentuk formasi tertentu. Namun ada yang minat aktivit dilereng-lereng bukit ini. Lihatlah sapa tu...


Khemah bergayut ni masih jarang dilakukan pencinta alam di Malaysia. Pendapat aku lebeh baik tak payah buat kalau dalam hutan kita yang berlainan sama sekali dengan budaya alam disebelah eropah atau Amerika sana. Budaya alam di Malaysia macam-macam perkara yang menakutkan. Pesan orang-orang tua yang berpengalaman dalam hutan tidak benarkan tidor atas pokok sebab puaka hutan suka. Kalau nak buat juga, terpulanglah.

Andaikata terjumpa teras gaharu yang begini nak ambil ker. Nasihat aku tak payah dan bawak-bawak baliklah segera.


Aktiviti beraksi ditebing curam gunung atau bukit untuk mencabar diri sudah banyak dilakukan. Apa pun kadangkala macam nak bunuh diri jer dan kalau nasib tak baik menyusahkan orang nak cari bawah bukit tu. Bukan senang nak bawa keluar. Apa pun sesuatu aktiviti riadah terapi minda bila berada diatas puncak alam semulajadi.


Tiada ulasan: