LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE

LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE
FORESTERS HERE

Isnin, 28 Oktober 2013

FACEBOOK : PERJUANGAN DI DUNIA TAMPA SEMPADAN

Alam dunia tampa sempadan pun mengikut arus perdana. Suatu ketika dulu laman blog menjadi perhatian ramai, namun kini secara perlahan-lahan facebook telah mengambil tempat yang begitu hebat disebabkan ruang berkomunikasi yang lebeh luas dan mudah.

Jika laman web lebeh merupakan paparan maklumat, blog pula paparan maklumat dan komunikasi dan yang lebeh penting percuma.

Facebook antara laman percuma dan mudah untuk dikendalikan secara terus menjadikan Web dan Blog sudah ketinggalan. Namun maseh relevan dari aspek apa pun. Banyak lagi perniagaan yang besar atau yang kecil maseh menggunakan web dan blog untuk pemasaran mereka. Namun dengan arus perdana masakini, facebook adalah makanan rutin masyarakat dunia. Agak-agak dah berbillion orang menggunakan facebook secara akaun individu atau akaun berkongsi.

Suka tak suka dimasakini, para peniaga atau tujuan tersendiri terpaksa mewujudkan web, blog dan facebook serta instagram, twitter dan sebagainya lagi. Oleh itu, bayangkan untuk menggendalikan halaman sebanyak itu memerlukan masa yang banyak untuk updated setiap masa.

Bagi peniaga mungkin tak jadi masaalah, tapi bagaimana individu yang mempunyai halaman yang sebanyak itu untuk menggendalikan setiap masa sedangkan mempunyai tanggungjawab yang tersendiri lebeh bermakna seperti kerjaya yang memerlukan banyak masa, keluarga yang besar, saudara mara, sahabat handai dan masyarakat..

Sudah tentu individu yang mempunyai halaman yang sebegitu banyak seperti itu mana mungkin dapat menumpukan sepenuhnya. 

Oleh yang demikian, memandailah dengan blog, facebook, email bagi tujuan bertukar maklumat agar masa menghadap komputer, tablet atau apa pun aksesnya dapat dimanimakan agar tidak terbeban secara langsung yang mana mungkin lama kelamaan akan menghadapi masaalah psikologi yang tidak disedari.

Masaalah diri lazimnya tidak disedari kecuali disedari oleh seseorang yang rapat. Sama ada seseorang itu orang yang bijak atau sebaliknya akan menghadapi psikologi jika terlalu lama menghabiskan masa dihadapan komputer atau sebarang akses internet.

Aku banyak membuat pemerhatian setiap masa baik di facebook aku atau diluar. 

Kalau dilihat sebahagian kecil "friends" aku, ada yang sanggup berjaga atau "online" hingga ke subuh bagi tujuan yang tidak diketahui. Yang aku tahu ada yang mempunyai kerjaya dan pelajar universiti. Mungkin yang berkerjaya bertukar-tukar maklumat mengenai kerjaya mereka dan pelajar sudah pasti agaknya lagi banyak perkara yang diperlukan.

Apa pun, bila disemak sedikit di halaman "wall" mereka didapati banyak perkara suka-suka seperti hal remeh temeh, hal kawan-kawan mereka, hal makan minum, hal ahli-ahli keluarga dan paling hebat habis hal ehwal perasaan sampai kedalam kelambu pun nak cerita.

Adakah begitu mudah musuh negara mencari maklumat peribadi penduduk setiap negara melalui facebook dan sebagainya, yang mana sesiapa mengetahui pengkalan facebook di Amerika sebagai negara yang suka menjajah dalam bentuk baru bagi kepentingan ekonomi khususnya.

Positifnya, sesiapa juga boleh jadikan semua halaman dunia tampa sempadan ini sebagai wadah kajian untuk meningkatkan perniagaan bagi kemajuan ekonomi atau kehidupan seharian supaya mengenal apa itu dunia hari ini.

Perlu ingat, setiap kemajuan ada baik dan buruknya. Semuanya terpulang dengan takdir sendiri. Jika rezeki nak dapat keburukan, terimalah dengan redha dan jika kebaikan pula, terimalah dengan Alhamdulillah kerana mungkin disitu Allah letakkan rezeki mu.

Bukan semua orang mendapat manfaat dari internet malah ada yang parah disebabkan ditipu dengan cinta palsu, perniagaan palsu dan pelbagai lagi yang buruk. Bagi yang mendapat ganjaran yang lumayan hingga bergelar jutawan dari facebook dan sebagainya, itu kehendak Allah SWT jua. Namun kekadang biasalah bila orang berjaya dah tentu nak ikut juga. Tapi ramaikah yang berjaya dengan orang yang berjaya dengan facebook ???

Semua orang bijak pandai belaka ketika ini, kalau berniaga senang saja nak tau kehendak pelanggan. Mereka sudah pasti inginkan yang bermutu, harga yang murah, barang yang cantik, layanan yang terbaik dan paling dukanya, nak free....beli satu nak free banyak.

Maka, sebijak mana seseorang itu di facebook atau sebagainya, lakukanlah seperti berjuang dalam medan peperangan yang tidak diketahui dimana hujungnya peperangan itu sama ada beroleh kemenangan atau disebaliknya nanti. Yang pasti semua akan mati dan meninggalkan apa yang diwujudkan untuk mengikut arus dunia masakini.

Selamat berjuang.......

Tiada ulasan: