LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE

LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE
FORESTERS HERE

Sabtu, 6 Mac 2010

VERY VERY HOT

Dalam keadaan yang sangat panas ini macam-macam rasa keadaan tubuh badan kita. Tapi jangan gaduh-gaduh sangatlah akan panas ni. Ini semuanya datang dari ALLAH s.w.t nak uji kita.

Apabila keadaan panas berterusan, bukan saja tubuh badan kita tak keruan, tapi perasaan pun tak tentu arah. Maka oleh itu janganlah hairan manusia pun mendapat pengaruh panas ini menjadi tak keruan hingga ada yang sanggup melakukan perkara-perkara kita tak suka seperti mendera, membunuh, bergaduh, tertekan dengan kehidupan seharian yang semakin meningkat masaalah, nak marah-marah tak tentu pasal dan macam-macam lagi lah.

Maka akibat pengaruh panas yang semakin meruncing masa ni, aku pun tak lepas dari pengaruh tu dengan tiba-tiba aku di tumbuk oleh seorang penduduk kampung baru-baru ni. Nasib baik tak biru hijau kuning muka aku. Apa pun aku yang memang tak pandai bergaduh ni menderita aje le. Nyesal pulak dulu dulu tak belajar silat-silat pulut.

Maka dalam keadaan panas panas ni berhati hatilah semasa di jalan raya, dalam urusan kerja, bertutur kata, bersenda gurau, beraktiviti dan apa pun di buat.

Sebagai kaedah untuk mengurangkan ketegangan akibat kepanasan ini bawak bawaklah bersejuk sejuk dan yang paling sesuai sekali bawaklah diri kedalam hutan.

Rasailah ketenteraman diri semasa di hutan kita yang masih banyak lagi ini. Oleh yang demikian aku lihat melalui tinjauan sendiri sebelum sambutan tahun baru cina lagi hingga kini, banyak yang melarikan diri ke Bukit Fraser, Genting Highlands dan Cameron Highlands. Kan sejuk kat situ.

Kat hutan-hutan lipur sekitar Hulu Langat padat dengan pengunjung waktu cuti. Begitulah faedah hutan hujan tropika kita yang kadang-kadang kita tak sedar memberi faedah yang begitu besar sekali akan kehidupan manusia pada ketika ini.

Dimana mana kawasan berhutan waktu ini jika kita pergi di penuhi oleh pengunjung. Mereka sanggup bawa keluarga berkhemah dalam hutan untuk seketika menteteramkan diri. Shabas pada yang melakukan.

Bagai mana anda.....

Aku pada ketika ini tampa jemu memantau senario ini di kawasan kawasan berhutan terutama sekali di kawasan daerah Raub. Kalau kenal tegur tegur lah. Aku sedia membantu jika di perlukan. Tak mintak sorry lah.

Lata Jarum tidak terkecuali akan akibat senario pada ketika ini. Sama aje macam tempat lain. Malah setiap hari sentiasa ramai pengunjung mandi manda menyejukkan badan. Nak tau macam mana sejuknya air Lata Jarum duduklah dalah peti ais 30 minit. Suhu air Lata Jarum cuma lebih kurang 18-20 darjah selsius aje, tak sejuk kan.

Tiada ulasan: