LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE

LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE
FORESTERS HERE

Khamis, 5 Mei 2011

VANDALISM

Perbuatan merosakan kemudahan awam bukanlah satu perkara baru.

Di kawasan Hutan Lipur Lata Jarum, semenjak dari dulu hingga kini, gejala merosakan segala kemudahan yang ada menjadi kegilaan sebilangan budak-budak kampung.

Menjadi fobia melihat sesuatu yang sempurna disini.

Beberapa kali dilihat budak-budak kampung melakukan vandalism dikawasan ini dan apabila disedari oleh pihak bertanggungjawab disini mereka akan melarikan diri. Ada sebahagiannya dibawah umur yang dipengaruhi oleh rakan-rakan yang lebeh berusia suka melakukan perbuatan yang sebegini. Ramai yang sedar perkara sebegini berterusan, tapi tiada tindakan yang diambil. Melaporkan pada pihak polis juga telah dilakukan dan mendukacitakan juga. Mungkin semua beranggapan, ini tanggungjawab kakitangan yang bertugas di situ seramai tiga orang perlu mengawal keadaan disitu.

 Cermin tingkap yang menjadi sasaran perbuatan vandalism sudah menjadi perkara lumrah di Lata Jarum.

Mungkin pelaku perbuatan ini sungguh fobia melihat cermin tingkap gelap hinggakan tidur malam mengenangkan tingkap ini.

Oleh itu, lebeh baiklah dipecahkan supaya boleh tidur malam dan hati pun puas.

Seperkara lagi, adakah mungkin dengan merosakan kemudahan disini akan merosakan pretasi kakitangan disini dan mengurangkan pengunjung yang datang kesini saban hari.

Sembilan keping tingkap habeh musnah dibaling dengan batu. Sudah tentu untuk membaikinya semula memerlukan kos yang banyak.

Dewan ini agak jauh dari pusat penerangan dimana kakitangan yang bertugas berada disana.

Pengawal keselamatan memang tiada disini. Untuk mengambil tanggungjawab mengawal siang dan malam disini, sudah tentu tidak mungkin berlaku oleh kakitangan yang sedia ada.

Tiada ulasan: