LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE

LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE
FORESTERS HERE

Selasa, 16 Oktober 2012

PEMBAIKAN AKIBAT VANDALISM SEDANG DIJALANKAN

Kerja-kerja membaiki sistem kubahan tandas awam di Lata Jarum sedang dijalankan akibat vandalism dan ketidak bertanggungjaban pengguna.

Masaalah vandalism sehingga kini belum lagi dapat diatasi dimana mana kawasan hutan lipur atau kawasan rekreasi. Mengapa dan kenapa. Sehingga kini jawapan yang bolih diandaikan untuk menjawab pada pihak tertentu atau untuk dokumentasi hanyalah seperti menyalahkan pihak pengurusan sesuatu kawasan tersebut. Apakah alasan itu. Jika kawasan tersebut tidak mempunyai pagar, pengawal keselamatan, kakitangan yang ditempatkan disitu akan dijadikan sandaran dan pukulan penyebab akan perkara sebegitu terus terjadi. 

Apa pun yang tersandar dan terpukul, sikap anak muda yang sering didapati melakukan perbuatan vandalism amatlah dikesali sekali. Selama tiga tahun aku cuba mengenal pasti mengapa vandalism terus berlaku di kawasan Lata Jarum adalah perbuatan remaja yang berusia tiga puluh tahun kebawah. Kebanyakannya mempunyai masaalah karektor yang terdiri dari penduduk berhampiran. Disamping kesukaan melakukan vandalism, mereka juga terlibat dengan pelbagai kegiatan jenayah seperti mencuri hasil pertanian, motorsikal, menagih dadah, mengambil minuman keras, menghisap gam, maksiat, tidak menamatkan persekolahan dan malas melakukan sebarang pekerjaan serta kurang mendapat perhatian dari keluarga.

Olih yang demikian, siapakah yang hendak dipersalahkan dengan wujudnya golongan-golongan remaja seperti itu. Sebahagian penduduk kampong lebih suka mendiamkan diri dari melakukan sebarang tindakan untuk membaiki atau mencegah keadaan golongan tersebut. Apa yang mendukacitakan, penduduk-penduduk kampong lebih gemar menyebut-nyebut perkara yang tidak baik dari perbuatan mereka sahaja.

Jika jenayah yang dilakukan agak serius, tindakan memanggil pihak polis untuk menangkap mereka akan dilakukan dan ada kes beberapa hari sahaja mereka akan dibebaskan semula dan kegiatan yang tidak di ingini akan terjadi lagi dengan kadangkalanya dari pelaku yang sama. Sampai bila terus begitu.

Walau pun pelbagai pihak keselamatan diwujudkan seperti RELA, SRS, BELIA dan sebagainya lagi, tidak mematahkan kegiatan yang tidak di ingini itu dari terus berlaku.

Adakah ini Fitrah manusia atau apa ya....

Tiada ulasan: