MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT

MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT
Keindahan itu Ketenangan Jiwa

Jumaat, 15 Julai 2016

AIR KELAPA

Air kelapa adalah minuman sukan yang sangat baik - untuk senaman ringan

Tarikh: Ogos 20, 2012

sumber: Persatuan Kimia Amerika

Ringkasan: 
Air kelapa (kelapa cecair endosperma) diambil meluas di banyak negara sebagai minuman yang menyegarkan tetapi komposisi kimia yang unik elektrolit dan nutrien boleh membuat gantian semula jadi yang baik minuman sukan.

Air kelapa benar-benar tidak layak reputasi popular sebagai minuman sukan alam sendiri, analisis saintifik baru minuman yang banyak-hyped semula jadi membuat kesimpulan pada Mesyuarat 244th Negara & Ekspo Persatuan Kimia Amerika (ACS) di Philadelphia pada 20 Ogos.

Walau bagaimanapun, orang yang terlibat dalam senaman berat yang melibatkan banyak peluh mungkin mahu mengambil ia semua dengan sebutir garam - harfiah - atau melekat dengan minuman sukan yang lebih tradisional seperti Gatorade berkata Chhandashri Bhattacharya, Ph.D.

"Air kelapa adalah minuman semulajadi yang mempunyai segala-galanya purata minuman sukan anda mempunyai dan banyak lagi," kata Bhattacharya. "Ia mempunyai lebih kalium daripada Gatorade atau Powerade lima kali. Setiap kali anda mendapat kekejangan pada otot anda, kalium akan membantu anda untuk menghilangkan kekejangan. Ia adalah minuman yang sihat yang mengisi semula nutrien yang badan anda telah hilang semasa senaman yang sederhana."

Bhattacharya berkata kalium di dalam air kelapa juga boleh memberi manfaat kepada orang lain yang tidak bersenam. makanan khas Amerika adalah rendah kalium dan sodium tinggi, yang terdapat dalam garam. Penyelidikan yang lain telah menunjukkan bahawa apa-apa ketidakseimbangan adalah tidak sihat. Dalam satu kajian, orang yang makan makanan yang rendah kalium dan sodium tinggi mempunyai dua kali risiko kematian daripada penyakit jantung dan risiko 50 peratus lebih tinggi kematian daripada semua sebab. analisis lain menunjukkan bahawa hidangan 12-auns air kelapa mempunyai lebih kalium daripada pisang.

Dan ia adalah tinggi antioksidan yang sihat, menambah Bhattacharya, yang ada pada Indiana University Southeast di New Albany.

Air kelapa adalah cecair yang jelas didapati paling banyaknya di dalam kelapa hijau muda, yang adalah buah-buahan pokok kelapa. Ia lama telah menjadi minuman popular di kawasan tropika, di mana jalan dan pantai vendor menjual kelapa hijau dengan straw minuman di atas. Air kelapa kini boleh didapati dalam botol, tin dan bekas lain, dan pemasar telah dinaikkan pangkat sebagai minuman yang sihat.

pasukan Bhattacharya yang dianalisis air kelapa, Gatorade dan Powerade dan mendapati bahawa air kelapa mengandungi sehingga 1,500 mg / liter kalium, berbanding sehingga 300 mg / liter untuk Powerade dan Gatorade. Air kelapa, bagaimanapun, mempunyai 400 mg / liter natrium berbanding 600 untuk kedua-dua minuman lain. Ia mempunyai kuantiti yang setanding magnesium dan karbohidrat sebagai minuman lain. Harga untuk ketiga-tiga minuman adalah di antara $ 2 menjadi $ 3 untuk bekas 8- 12-oz, katanya.


kandungan sodium yang lebih rendah Air kelapa adalah di mana ia gagal sebagai minuman sukan yang baik bagi orang-orang yang terlibat dalam senaman berat yang menghasilkan banyak berpeluh, berkata Bhattacharya. Berpeluh membuat orang kehilangan lebih banyak natrium daripada kalium, dan air kelapa sahaja tidak boleh menggantikan yang natrium hilang.

Story Source:
The above post is reprinted from materials provided by American Chemical SocietyNote: Materials may be edited for content and length.

Cite This Page:
American Chemical Society. "Coconut water is an excellent sports drink -- for light exercise." ScienceDaily. ScienceDaily, 20 August 2012. .

atau klik di sini

Tiada ulasan: