MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT

MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT
Keindahan itu Ketenangan Jiwa

Jumaat, 15 Julai 2016

SAYANGILAH GENERASI AKAN DATANG

Akibat pembalakan 

Akibat telah diubah seluruh bahagian yang berlainan di Malaysia. [6] Walau bagaimanapun, semua kawasan telah mengalami beberapa kesan daripada penebangan hutan. Empat yang paling terkenal termasuk:

Malaysia disenaraikan sebagai negara paling kepelbagaian biologi ke-21 di dunia, dengan 2,199 spesies endemik. [7] 18% daripada spesies ini disenaraikan sebagai 'mengancam', dan kerana mereka adalah endemik, jika Malaysia gagal untuk memuliharanya, kepupusan akan berlaku.
Orang asal di Malaysia sentiasa bergantung kepada hutan hujan untuk perubatan, tempat tinggal, makanan, dan keperluan lain. [8] Mereka tidak dikenali untuk mengambil lebih daripada apa yang mereka perlukan kerana ini akan dilihat sebagai pelanggaran hutan dan akan membawa kutukan kepada kaum mereka. Kemusnahan sumber utama mereka adalah mengakibatkan kemusnahan cara hidup tradisional. Sebagai hutan hilang, begitu juga budaya mereka.
Air larian juga meningkat. Walaupun ia tidak akan segera mengesyaki pembalakan jauh di dalam hutan boleh menjejaskan sebuah bandar yang jauh di pantai, kerana terdapat kurang kawasan hutan untuk menyerap air hujan dan bertindak sebagai takungan perlahan melepaskan, banjir secara tiba-tiba menjadi lebih dan lebih kerap. [9]
Kadar peningkatan banjir lumpur telah dilaporkan.


Antara tahun 1990 dan 2010 Malaysia kehilangan 8.6% daripada hutan, atau sekitar 1.920.000 hektar (4.700.000 ekar).

Sumber:

https://en.wikipedia.org/wiki/Deforestation_in_Malaysia




Tiada ulasan: