MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT

MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT
Keindahan itu Ketenangan Jiwa

Selasa, 24 April 2012

KEMBANGAN TERAKHIR....???

 Pelajar yang mengikuti pengajian master di UKM yang sudah dua tahun empat bulan menjalankan kajian serangga bunga pakma seringkali ke Lata Jarum dan bermalam untuk menyelesaikan pengajiannya. Walau pun kajiannya hanya pada serangga bunga pakma, secara tidak langsung segala perkembangan bunga tersebut telah direkodkan sepenuhnya.
 Bunga pakma yang berkembang pada bulan Mac 2012 ini tidaklah merekodkan kebesarannya yang luar biasa. Setelah ditemui kebesaran bunga yang paling besar belum pernah direkodkan di Lata Jarum atau di Semenanjung Malaysia pada tahun 2009 dengan kebesarannya 97cm atau 27 inci, belum lagi sehingga kini dapat menandingi rekod tersebut di Lata Jarum. Kebesaran dengan ukuran 22-23 inci adalah biasa dan malah kecil dari itu.
Spesies keluarga halia ini turut berkembang semasa bunga pakma diatas berkembang mekar. Kedudukan spesies tepus liar ini secara kebetulan ditemui berhampiran bunga pakma diatas berkembang. Adakah spesies ada hubung kait dengan bunga pakma berkembang kerana semasa banyak bunga pakma berkembang spesies ini juga akan mengeluarkan bunga dan berkembang sama.

Tiada ulasan: