LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE

LATA JARUM THE NATURE ALWAYS THERE
FORESTERS HERE

Rabu, 17 Julai 2013

PENYELIDIK TEPUS HUTAN KAKI GUNUNG SEMANGKOK

Empat hari sebelum puasa aku telah membawa dua orang budak melayu dari UKM. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Yang lelaki katanya kakitangan UKM dan yang perempuan pelajar master nak cari spesies tepus hutan yang direkod pada tahun 1907. 

Huh, lama sangat rekod tu. Dah 100 tahun lebih tu. Tapi tak apa lah. Maka kita orang pun pergi lah kat Gap Bukit Fraser dan nak cari tepus tu kat Gunung Ulu Semangkok. 

Maka oleh kerana aku pun tak pernah pergi ke gunung ulu semangkok aku ajak cari di hulu hulu sungai kat kaki gunung semangkok aje. Ingatkan senang nak jumpa benda tu, cari punya cari, kami sampai di suatu hulu sungai yang begitu cantik dimana terdapat beberapa air terjun dan ada kolam boleh bermandi manda yang begitu cantik dan bersih. Airnya sungguh jernih dan sejuk.



 Mulanya nak mandi juga rasanya, tapi baik kami bergambar sakan dulu. Gambar punya bergambar aku terlihat dalam 'view digital kamera' suatu lembaga yang bukan anggota kumpulan kami. Tapi aku buat tak tau aje dan terus merakam gambar sesuka hati aku walaupun banyak kelihatan lembaga tersebut. 

Rupanya member perasan tak sedap hati lalu kami beredar dari kawasan air terjun tersebut dan terus balik. Apa yang dicari tak jumpa, dan benda lain pulak yang jumpa. Bila balik aku tak sabar nak 'download' gambar gambar yang dirakam. 


Dah jangka pun, semua gambar yang nampak lembaga itu tak keluar pun. Itu lah keunikan hutan kita. Bukan semua benda kat hutan boleh dirakam. Oleh itu selalulah berhati hati di jalan raya. Takut terlanggar hantu raya. Tak sempat raya.

kerja-kerja penyelidikan bukanlah satu kerja yang mudah yang mana memerlukan semangat yang tinggi disamping minat yang mendalam. Bagi pelajar-pelajar dalam bidang penyelidikan, lakukanlah tugasan dengan penuh didikasi, semoga kejayaan kalian semua menghasilkan sesuatu yang tidak pernah dilakukan sesiapa di dunia ini....In Shaa Allah

Tiada ulasan: