MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT

MENCARI KEREDHAAN ALLAH SWT
Keindahan itu Ketenangan Jiwa

Selasa, 9 Jun 2015

PERJUMPAAN BERSAMA PENGUSAHA PELANCONGAN

Pada 18 Mei 2015 Isnin satu perjumpaan bersama pengusaha pelancongan di kawasan Hulu Dong Raub khususnya telah diadakan di Hutan Lipur Lata Jarum Hulu Dong bagi membincangan pelbagai perkara yang berbangkit.


Perjumpaan tersebut telah di hostkan olih Penolong Pengarah Silvikulture Pahang Barat Cik Nurul, Pegawai Hutan Daerah Raub En. Shukri Aliff, Renjer Hutan En. Najid Shauqi, Renjer Hutan Mokhtar, kakitangan eco-park Lata Jarum. 


Perbincangan berkisar mengenai kepentingan pemeliharaan dan pemeliharaan eko-park Lata Jarum berkaitan kemasukan pelancong tampa mengikut peraturan yang sedia ada dari jabatan perhutanan. Lain-lain perbincangan seperti menyentuh isu autoriti kawasan hutan lipur yang terletak dalam kawasan hutan simpan, sampah sarap, kemudahan hutan lipur, kakitangan bertugas, vandalism, jenayah dan pemandu pelancong alam semulajadi berlesen yang mana perkara tersebut sangat diberi perhatian olih jabatan perhutanan masakini.

Moga, perjumpaan seumpama ini mungkin akan diadakan lagi seperti dikatakan olih Pegawai Hutan Daerah Raub En. Shukri dimasa-masa akan datang untuk membincangkan dari masa kesemasa bagi kesepaduan dan kerjasama pihak swasta bersama jabatan perhutanan bagi membangunkan industri pelancongan berasaskan eko-sistem yang sedia ada di kawasan Hulu Dong khususnya yang sangat kaya dengan khazanah biodiversitinya seperti yang sudah diketahui umum spesis bunga pakma (Rafflesia) yang banyak melata di kawasan Hulu Dong.

Tiada ulasan: